donderdag 30 april 2015

Hoe zou jij het vinden als je broer plotseling verdwijnt?

Deze recensie gaat over “Broer geheim”. Het is een spannend en verrassend boek van Emiel de Wild. Het boek is uitgegeven door Leopold. De eerste druk was in 2013.
 
Het boek gaar over Joeri. Joeri gaat een week bij zijn oma logeren en als hij terugkomt zijn zijn ouders verhuist en is er geen kamer voor zijn broer Stefan in huis. Hij mag niet meer over zijn broer praten en zijn ouders doen erg geheimzinnig. Joeri vindt het niet leuk en gaat terug naar zijn oude huis om op onderzoek te gaan, maar hij vindt niets. Een meisje van zijn nieuwe school, Lonneke, wil hem graag helpen, maar misschien is zij wel iets te nieuwsgierig. Als Joeri erachter komt waarom Stefan uit hun leven is, wil hij zijn broer niet meer zijn:
“Ik kan je broer niet meer zijn, Stefan. Ik… Nee. Ik wil het niet meer. Ik kan het niet meer. Ik kan je broer niet meer zijn.”


Het verhaal is geschreven in brieven. Je ziet dus elke keer: “Hoi Stefan” en “Doei, Joeri”.
Het zijn steeds brieven die hij naar zijn broer stuurt, maar niet bij hem aankomen. Er staat ook één brief in van iemand anders, maar van wie?

De hoofdpersoon is Joeri, hij schrijft zijn eerste brief op zondag 18 juli. Hij is dan 11 jaar. Zijn laatste brief aan Stefan schrijft Joeri op donderdag 6 oktober Dat is dan 2 jaar later.
Joerie beschrijft in zijn brieven wat hij overdag doet en of hij boos, verdrietig of blij is.
Hij is een jongen die nieuwsgierig is en enthousiast. Soms is hij verlegen en kan dingen heel spannend vinden. Daarom knijpt hij er af en toe even tussenuit. “Jullie doen maar; zei ik. Ik liep weg de woonkamer uit. De keuken door, naar buiten, de tuin . De poort uit, het pad af, straat over, straten door, het weiland in.”

Stefan is de  broer van Joeri. Je maakt hem niet echt mee in het boek, maar hij is wel een heel belangrijk persoon voor in het boek, want om hem draait het. Stefan is een kwajongen die niet heel erg goed luistert. Hij haalt daardoor soms vreemde dingen uit, maar dat gaat niet altijd goed.

Hun moeder, vader en oma komen ook in het boek voor net als de kinderen uit Joeri’s nieuwe klas. Zijn beste vriendin uit zijn nieuwe klas wordt Lonneke. Zij is erg nieuwsgierig en wil graag helpen.

Ik vind dit boek erg verrassend want er gebeuren andere dingen dan je verwacht. Dit is daar één voorbeeld van: “Met dikke letters stond erop: JE BENT EEN DIEF. NET ALS DIE BROER VAN JE.”
Er gebeurt ook iets tragisch in, dat vind ik zelf wel mooi: “Ik had een klein bosje bloemen gekocht en dat heb ik bij zijn steen neergelegd.”
Ik vind het ook erg leuk dat het in brieven is geschreven is, want dat geeft een leuk effect:
“Hoi Stefan,
Vandaag moest ik voor het eerst naar school.”

Ik vind het een erg leuk boek en raad het zeer aan. Ik hoop dat je dit een leuke recensie vond en het boek graag wil lezen, want het is echt verrassend, leuker dan ik eerst had verwacht.

Veel leesplezier,
Jade

Geen opmerkingen:

Een reactie posten