zaterdag 18 april 2015

Wat maakt schrijvers leuk?

Wat maakt de boeken van schrijvers bijzonder? Elke schrijver heeft wel iets waar hij of zij goed in is. Maar wat is dat? Hier volgen een paar schrijvers met wat leuk is aan hun boeken.


John Flanagan is de schrijver van de series Grijze Jager en Broederband. Wat ik vooral mooi vind aan zijn boeken is het onderwerp. Hij schrijft altijd over dingen die je zelf niet had kunnen bedenken, maar toch heel leuk en leerzaam zijn. Ook weet hij altijd heel veel te vertellen over de plek waar het verhaal zich afspeelt en hoe het er daar uitziet. Daar geeft John een goede omschrijving van.

Wat mij aanspreekt bij de boeken van Mirjam Mous, wie de schrijver is van onder andere Password, Boy 7 en Test, is het einde, dat altijd verrassend is en je nooit zelf had kunnen bedenken. Hierdoor blijft het hele boek interessant om te lezen.

Bij Michelle Paver wordt fantasie en werkelijkheid met elkaar vermengd. Dit merk je onder andere in haar serie Torak en Wolf. Het zou een echt verhaal kunnen zijn als er niet zoveel magische details in zouden zitten. Dit maakt het echter leuk en onvoorspelbaar.

In het boek Broer geheim van Emiel de Wild wordt het verhaal in brieven verteld. Hierdoor lees je het verhaal grotendeels van maar één kant. Dit heeft een erg bijzonder effect op het verhaal met een origineel einde.

Gabrielle Lord herken je aan de spanning die je meemaakt als je het boek leest. Ze is de schrijver van onder andere de serie Complot 365. Deze serie zit vol actie en onverwachte gebeurtenissen die er voor zorgen dat je de serie in één keer uit wil lezen.

Wat ik fijn vind aan de boeken van Annejoke Smids is dat je op een leuke manier wat leert. Ze is onder andere de schrijver van Bella Donna. In dit boek leer je, zonder dat het saai is, elk hoofdstuk een plant kennen. Planten zijn een belangrijk onderwerp in dit boek, er staan dan ook veel weetjes over in.

Kerstin Gier is de schrijver van onder andere de serie Eindeloos Verliefd. In deze serie kunnen sommige personages tijdreizen wat een er leuk effect heeft op het verhaal. De ene keer speelt het verhaal zich in het verleden af en ontdek je allemaal leuke dingen terwijl je op het andere moment weer een liefdesverhaal leest in het nu.

De boeken van Brian Selznick herken je aan de plaatjes. In de boeken die hij maakt zijn de verhalen voor een deel geschreven, maar ook voor een deel getekend. Je leest dan het boek in plaatjes zonder tekst. Dit zorgt ervoor dat de verhaallijn duidelijk is, maar je het toch zelf kan invullen. Hij heeft ook het boek De uitvinding van Hugo Cabret geschreven, wat ik een erg mooi boek vind. Wat ik nog meer bijzonder vind aan deze schrijver is de manier waarop hij dingen omschrijft. Welk stukje ik uit dit boek heel mooi vind is “Dan stel ik me voor dat de wereld één grote machine is. Weet je, machines hebben nooit overbodige onderdelen, ze hebber er altijd precies genoeg. Dus als de wereld één grote machine is, ben ik ook ergens nuttig voor. En dat betekent dat jij ook ergens nuttig voor bent.”


De laatste schrijver die ik ga benoemen is Mark Haddon. Mark is erg bekend van het boek Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht. Dit is echter niet het enige boek dat hij heeft geschreven. Welk boek ik erg leuk vind van hem is Boem. Dit boek heeft een erg verrassend einde wat je niet had kunnen voorspellen. Dit is dan ook kenmerkend voor hem.

Ik hoop dat je deze post leuk vond en dat je inspiratie hebt opgedaan voor je volgende boek!
Jade

1 opmerking: