dinsdag 8 september 2015

Gedichten

Schrijven kan natuurlijk in heel veel vormen, zelf vind ik het leuk om gedichten te schrijven. In een gedicht kan je laten weten wat er wordt gevoeld en wat er gebeurt zonder dat het over een specifiek iemand hoeft te gaan. Je kan iets schrijven over jezelf of over de situatie waarin je je bevind, maar een gedicht kan ook over totaal iets anders gaan.


In een gedicht kan een boodschap zitten. Het kan je aansporen iets te gaan doen of je iets vertellen. Een voorbeeld daarvan is:
Elke keer op tv
Zie je weer oorlog
De mensen met agressie
Die elkaar vermoorden
Bommen die overal vallen
Doden en gewonden
Overal worden lijken gevonden
Die getroffen zijn door bommen
Ze leven met angst
De angst voor de dood
Ze willen weg
Ver daar vandaan
Waar ze kunnen leven
Zonder angst en verdriet
Er moet iets gebeuren
Iedereen die dat ziet.

Dit gedicht is geschreven door Steef. Hij probeert je duidelijk te maken dat er iets aan de oorlog moet gebeuren omdat het vreselijk is. Een gedicht hoeft niet perse over zo'n groot onderdeel te gaan, het kan ook over iets gaan dat kleiner is.

Zo kan een gedicht ook iets over iemand zelf vertellen, gevoelens van iemand uitdrukken.
Een voorbeeld hier van is het gedicht 'Lieve Schat' van Sweet Scorpio.

Tuurlijk doet jouw beslissing mij verdriet,
maar boos op jou zijn kan ik niet.
Ik wil heel graag vrienden blijven,
zelfs al moet ik daarvoor mijn gevoelens verdrijven.
Hoop dat we gewoon hetzelfde tegen elkaar kunnen doen,
ik wil 't niet kwijt, die band,
van het begin, die band van toen.
Al is het nu vriendschap en is de liefde ver.
Remember lief, I'll always be there.


Er bestaan heel veel soorten van een gedicht. Een gedicht hoeft ook niet altijd te rijmen, maar daar komt een andere keer wat over.

Hopelijk vonden jullie het leuk om dit te lezen!
Groetjes, Jade


De gedichten heb ik hier gevonden:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten